Nu har den börjat igen. Utmaningen.
Ja, för mig är det i alla fall en utmaning. Jag ska inte äta godis och inte dricka läsk. Har inte satt upp något mål på hur länge, men det kanske man borde göra?

Satt och pratade om hur man uttalar olika ord idag. Det händer lite då och då att det blir sånna diskussioner, men det blir lätt så när vissa har sån rolig dialekt. Det går liksom inte att låta bli.
Jag tycker det är roligt med dialekter, att man kan ha så många olika ord för samma sak... Vissa ord kan man absoult inte förstå vad dom betyder, men så när man får höra dom på "svenska" så är det ganska logiskt att det var det ordet betydde. Dialekter gör att människor får en personlighet liksom, i alla fall är dialekten en del av personligheten. Tänk vad olika människor uppfattas bara beroende på vilken dialekt dom har, och att man genom att höra hur en person pratar kan gissa ungefär på var den personen kommer ifrån. Tråkigt om dialekterna skulle dö ut och alla skulle börja prata rikssvenska!

Jag uppfattar inte själv att jag har en sån väldig dialekt, men det kanske man har utan att man själv tänker på det?


Kommentarer
Postat av: Mos Ea

Mäh, inte prater väl vi nå konstigt här e?

Inte jag e i alla fall e.

Kul när du o syrran hälser på o fiker o prater.

Kram moster :-D

2010-04-09 @ 10:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback