Road trip: Hudiksvall - Dala-järna

Jaha, då var man påväg från Dalarna då. Vi åker precis genom Rättvik nu, nästan så att man kan tro att Classic Car Week redan har börjat! Här är det redan massa folk och bilar, man kan ju undra hur det kommer att bli nästa vecka när det börjar på riktigt?! Ännu mer folk och bilar antar jag :)

Idag har jag och Jonas tagit en biltur till Dala-järna, en resa på ca 4 timmar. Vi åkte ca 12.30 från Hudik så det tog ett tag innan vi var framme. Vi skulle åka dit och titta på Jonas kusin och hans barn som körde skoter dragrace på gräs. De ska köra hela helgen, men vi nöjde oss med en dag. Rickard, kusinbarnet, vann sin grupp i dagens tävling och hans pappa Glenn kom tvåa i sin. Det var lite långtråkigt i början men det blev kul när någon man kände tävlade.

På vägen ner stoppades vi av en flock med kor, tog kort på dom också men tyvärr har jag inte kabeln till kameran med mig här i bilen så det blir ingen bild här på dom idag. Men dom gick i alla fall där efter vägen, hur lugnt som helst. Det var lite roligt faktiskt.

Vi, jag och Jonas alltså, satt och pratade här i bilen för en stund sen. (Pratar mest hela tiden men ja, det var just det här samtalet som hade lite roliga kommentarer från Jonas...) I något sammanhang kom vi in på hur Jonas är.

Jonas: Ja, jag är lite serägen.
Jag: Serägen?
Jonas: Ja, vad då, vad heter det då?
Jag: Säregen!
Jonas: Serägen, hahaha jag är en rolig jävel jag.

Ja, så kul kanske det inte lät nu. Men då var det kul i alla fall! Snacka om att han är lite "serägen". :)

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, men det känns roligt att sitta här i bilen och skriva blogg. Jonas pratar i telefon och jag nördar dator. Vi är kanske inte så sociala med varandra just för tillfället  men man kan ju inte prata oavbrutet med bara varandra i åtta timmar i sträck, så lång resa blir det sammanlagt idag!

Jag sitter som vanligt och sjunger när jag åker bil. Idag är det en större utmaning än annars, det som stereon spelar är nämligen Peder Persson. För er som inte vet vem han är så är han en man från Hede utanför Sveg, som sjunger på "Hede-dialekt". Den är lite svår att förstå men låtarna är bra. Ibland lyckas man till och med förstå handlingen i texten och kan man inte uttala orden så är det bara att göra något ljud som liknar ordet. Svårare än så är det inte. Stackars Jonas håller för öronen för att jag sjunger så falskt. Eller nej, det gör han väl inte men jag tror inte att han tycker att jag sjunger lika fint som jag tycker att jag gör. Närå...
Det låter i alla fall inte lika illa som när han sitter där bakom ratten och visslar så högt han kan. Det riktigt tjuter i öronen, jag kommer säkert få hörselskada på mitt vänstra öra bara därför. Jag kanske borde föreslå att vi byter chaufför, så att jag får lite omväxling och blir döv på höger öra istället...

Ja ja, nu fick ni rapport från en skurhink igen. Men vad ska jag skriva om då? Det är lättast att skriva om vad man gör och så. Det är bara att protestera om man tycker att det är tråkigt att läsa!

Skriver mer i morgon, eller en annan dag. Nu är vi i Mora, så det är ca 20 mil kvar till Storån. Jag är hungrig och har ont i rumpan, det kommer att kännas som en lång resa!

Kram på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback